Ume bat jaio bezain laster, lehenengo espresioa edo munduarekiko erantzuna erakusten du. Kontuan izan behar dugu, hizkuntza burmuineko neuronetan hasten dela eta neurona hauek, energia eta oxigenoa behar dute hizkuntzaren funtzio neurologikoak ondo garatzeko.
Hizkuntzaren arazoak edo atzerapenak gurasoek, familia kideek eta lagunek emandako babesagatik, harrokeriatik edo estimulazio faltagatik izan daiteke. Gaur egun, 18 hilabete eta 3 urte artean duten umeen %30 atzerapenak dituzte hitz egiterakoan. Eta gainontzeko guztia, hau da, %60, 4 eta 5 urte tartean, fonema batzuk ahoskatzeko arazoak izango dituzte.
Azken arazo honen kausa, mihi-hariaren kokapen txarragatik, mihiaren kokapen txarragatik, etabar izan daiteke. Arazo hauek, fonemak azkar ahoskatzeko arazoak izango dituzte, eta honen kausa ere, burmuinaren aktibitate txar bategatik izan daiteke. Honetarako, neurologoarengan umea eraman behar zaio, honek, arazo fisiko ala emozionala den argi usteko.
Umeei estimulatzea onuragarria da, hauentzako ona izango den garapen on bat lortzeko. Estimulatzen hasi behar gara, haurra amaren zabelean dagoenean, gero jaio bezain laster jarraitu behar dugu eta eskolaratzerako orduan ere estimulazioa onuragarria izango lirateke. Haurrekin begietara begiratzen badiogu guk hitz egiten diogunean ere onuragarria da. Zeren hauei aukera ematen diegu gure ahoa eta gure estikulazioak edo gorputz mugimendua zelan mugitzen den. Normalean hau ikusita, umeak gurasoei imitatzen die, beraz arazo hau konpontzeko baliabide bat izango zen. Honetarako, bai gurasoak, bai irakasleak, haurrak hizkuntza ezagutu eta lenguai deskodifikatu behar dutela kontuan izan beharko dute.
Hizkuntza (lenguaia), atentzioa, kontzentrazioa, memoria, etab., hau da, funtzio neuropsikologikoen garapena, burmuinarekiko esfortsu handia behar du. Kasu honetan, oso garrantzitsua da umeen nutrizioa, eskolan dauden garaietan hain zuzen, hauek gozokiak jatea gustuko duten gauza bat delako.
Bukatzeko esan beharra daukat, haurrengan irakurtzeko interesa sortzea oso garrantzitsua dela. Adibidez ipuinak, aldizkariak, liburuak eta kontakizunak. hauen etorrkizunerako onuragarri izan daitekelako hitz egiterako orduan. Batzuetan, gurasoekin aktibitate hauek egitera esertzea motibazio moduan har dezakete. Gainera honekin, honen hazkuntza, garapen kognitibo, adimena, ulermena eta aditzen arrazoiketa handitu dezake.
Informazio gehiago jaso nahi baduzue, link interesgarri hau hemen eskura utziko dizuet: http://ebr.minedu.gob.pe/pdfs/ed_temprana/10_el_lenguaje_verbal_del_nino.pdf
Azken link hau informazio iturria da: http://www.webdelbebe.com/primeros-pasos/la-lectoescritura-temprana.html
No hay comentarios:
Publicar un comentario